מחקרים 25.10.2016

יעילות גבולית: נוירופידבק בהפרעת קשב וריכוז

במחקר אקראי ומבוקר לא התגלה ערך מוסף מובהק של נוירופידבק בטיפול בהפרעת קשב וריכוז במתבגרים, עם זאת נרשם שיפור ברמת הקשב ובכישורים נוירוקוגניטיביים

shutterstock) Female Doctor Comforting Depressed girl)

בשורה של מחקרים ועבודות תצפיתיות נוירופידבק (neurofeedback (NFB הוכח כטיפול יעיל בהפרעת קשב וריכוז בילדים ומבוגרים, הן כתוספת למתילפנידאט ותכשירים נפוצים אחרים והן כתחליף לגישה הפרמקולוגית. חוקרים מהולנד יזמו מחקר מבוקר נוסף כדי לבדוק את יעילותו של נוירופידבק כתוספת לטיפול המקובל בהפרעת קשב וריכוז בקרב מתבגרים. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת The British Journal of Psychiatry.

למחקר רב מרכזי אקראי ומבוקר גויסו 60 מתבגרים עם הפרעת קשב וריכוז מאובחנת על פי אמות המידה של DSM-IV. המתבגרים הוקצו אקראית לזרוע של נוירופידבק (37 אימונים סנסומוטוריים) בתוספת לטיפול רגיל (לרב מתילפנידאט) – 41 מתבגרים, או טיפול רגיל בלבד – 19 מתבגרים.
מניתוח התוצאות עולה כי לאחר שנת מעקב אחת ליקויי הקשב של המתבגרים התמתנו באופן מובהק (טווח מקדמי שיפור 0.23-0.36, P<0.01) וכישוריהם בביצוע משימות נוירוקוגניטיביות השתפרו (טווח מקדמי שיפור 0.20-0.67, P<0.005), אולם הפער בין הקבוצות לא השיג מובהקות סטטיסטית.

החוקרים מסכמים כי במחקר הנוכחי לא התגלה ערך מוסף מוחשי של נוירופידבק סנסומוטורי בטיפול בהפרעת קשב וריכוז במתבגרים. בין מגבלות העבודה ניתן לציין כי המדגם היה קטן והטרוגני, המעקב קצר ונבדקה בו שיטת נוירופידבק אחת בלבד.

מקור:

BJPsych Open. 2016 Mar 2;2(2):107-115. eCollection 2016.
1-year follow-up of neurofeedback treatment in adolescents with attention-deficithyperactivity disorder: randomised controlled trial.
Bink M1, Bongers IL2, Popma A3, Janssen TW4, van Nieuwenhuizen C5.

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  נוירופידבק,  מתילפנידאט,  ADD,  ADHD,  הפרעות קשב וריכוז,  רטלין
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו
אנונימי/ת
25.10.2016, 18:20

אז בעצם אי אפשר להפיק מהמחקר הזה שום דבר חוץ מהנתון שצריך עוד מחקרים?
ובמיחוד אם הוא נגד כל המחקרים שהראו שזה לא עוזר?

אנונימי/ת
25.10.2016, 18:40

אני רואה שיש שם עוד מחקר חדש: השפעות התנהגותיות של נוירופידבק בהשוואה לתרופות ממריצים ופעילות גופנית כטיפול לADHD,
וזה התוצאות:
RESULTS:
Intention-to-treat analyses revealed an improvement in parent-reported behavior on the SDQ and the SWAN Hyperactivity/Impulsivity scale, irrespective of received intervention (ηp² = 0.21-0.22, P ≤ .001), whereas the SWAN Inattention scale revealed more improvement in children who received methylphenidate than neurofeedback and physical activity (ηp² = 0.13, P ≤ .001). Teachers reported a decrease of ADHD symptoms on all measures for methylphenidate, but not for neurofeedback or physical activity (range of ηp² = 0.14-0.29, P < .001).
CONCLUSIONS:
The current study found that optimally titrated methylphenidate is superior to neurofeedback and physical activity in decreasing ADHD symptoms in children with ADHD.

מקור
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27631143

26.10.2016, 11:12

ממה שאני מבינה מהתוצאות שנוירופידבק לא יותר יעיל מטיפול תרופתי. אני מניחה שזה נכון. נוירופידבק יכול לבוא כתחליף יעיל ( יעיל מכל התערבות אחרת שאיננה תרופתית) והאפקטים שלו ארוכי טווח. זה מנסיוני בתחום כבר כמעט 20 שנה